Slepá mapa Česka a okolních států
Žáci pracují se slepou mapou, do které přiřazují názvy států a jejich hlavních měst. K dispozici mají také sadu kartiček obsahujících informace o počtu obyvatel, rozloze, významných pohořích a zajímavostech jednotlivých zemí.

Popis aktivity
Jednoduchý pracovní list slepé mapky
- Žáci porovnávají jednotlivé státy v rozloze, počtu obyvatel apod. Vypisují pohoří, velká města a jiné zajímavosti.
- můžeme se zabývat historií jednotlivých států, jak se v průběhu času měnily jejich hranice
Pomůcky
- Pracovní list
- velká mapa Česka
- atlasy, encyklopedie, tablety nebo jiné zdroje informací
- výtvarné pomůcky k vytvoření mapy s místy k navštívení
Úkoly k aktivitě
- slepá mapa k vyplnění
- kartičky s daty k přiřazení na mapu + kontrola
- s žáky můžeme tvořit mapu míst, která navštívili
- na proměnu hranic Česka se můžeme podívat ve videu, můžeme také hledat staré obrázky a mapy

Výhody aktivity
- Žáci si hravou formou zopakují probírané učivo.
- Pracovat mohou v menších skupinkách nebo samostatně.
- Námět na výtvarnou aktivitu
Forma práce:
Skupinová nebo individuální práce, možnost následné diskuse a porovnání výsledků.
pohoří ke stažení

práce s pracovními listy
- Na slepé mapě žáci značí jména států a hlavních měst
- K této aktivitě se výborně hodí Velká mapa Evropy
- Kartičky rozstříháme - pro jednodušší kontrolu je ze spodní strany můžeme označit společným znakem, např. obrázkem nebo stejnou barvou
Základní informace
- V atlasech nebo mapách hledají, jaká pohoří jsou na území daného státu, jaké jím protékají řeky, jaké zde pramení, velká města apod.
Zajímavosti
- Žáci vyhledají na internetu nebo turistických průvodcích a mapách místa, která by chtěli navštívit, případně jiné zajímavosti

Slepá mapa Česka a okolních států
Pracovní list podporuje orientaci v mapě, práci s informacemi a rozvíjí schopnost srovnávání a logického uvažování.
Materiál lze využít flexibilně podle potřeb vyučujícího a úrovně žáků.

Děti 6–8 let (1.–2. trojročí Montessori) & děti 9-12 let (2. - 3. trojročí)
- Individuální práce – Žáci mohou samostatně vyplňovat pracovní listy a hledat informace.
- Skupinové aktivity - Projekty a prezentace na téma hranic, nebo jiných souvisejících informací (zajímavosti o jednotlivých státech, jak se proměňují vztahy mezi sousedy v čase, pohoří, vodstvo atp.).

Otázky pro reflexi:
Co tě nejvíc překvapilo na informacích o některé zemi (např. rozloha, počet obyvatel, zajímavost)?
Dokázal/a bys si vybavit všechna hlavní města sousedních států?
Co pro tebe bylo při této aktivitě nejtěžší?
Jak jste si v týmu rozdělili práci? Co fungovalo a co méně?
Jaký význam má podle tebe znalost sousedních států pro náš každodenní život?
Co sis odnesl/a z práce s ostatními? Naučil/a ses něco od spolužáků?