Světová populace jako 100 lidí
Lidé jsou na Zemi rozmístěni velmi nerovnoměrně. Pokud chceme dětem zprostředkovat základní představu o prostorovém rozmístění obyvatelstva a poměrném zastoupení lidí na kontinentech, můžeme jim nabídnout tento pracovní list.
Představte si celé obyvatelstvo světa jako 100 lidí. Těchto 100 lidí - políček vybarvěte podle poměrného zastoupení na kontinentech.

aktivity v pracovních listech
- Žáky necháme pracovat na jednoduchých otázkách (s pomocí počítače nebo encyklopedie).
- Jaký je současný odhad světové populace?
- Jaké faktory ovlivňují růst populace?
- Jak se rozložení obyvatelstva liší na různých světadílech? - S poslední otázkou nám pomůže pracovní list.
- Žáci s použitím atlasu určí, jak je zalidněná konkrétní oblast světa a vysvětlí, proč je daná oblast hustě nebo řídce osídlená.
Pomůcky
- Pracovní list, psací potřeby
- velká mapa světa
- encyklopedie, atlasy, tablety nebo jiné zdroje informací
Další aktivity
- Žáci mohou popsat rozdíly v hustotě zalidnění na jednotlivých světadílech (může sloužit také jako úvodní diskuse)
- diskutujeme o trendech v růstu populace, migraci a nerovnoměrného rozložení obyvatelstva
- žáci mohou provést ve třídě jednoduchý demografický výzkum (například se mohou ptát spolužáků na jejich věk, počet sourozenců, místo narození apod., poté vytvoří grafy a tabulky s výsledky)

práce s pracovními listy
- K této aktivitě se výborně hodí Velká mapa světa
- https://www.worldometers.info/cz/ Sledujte změny světové populace v reálném čase pomocí online počítadel populace a
diskutujte, co vás překvapilo. - Vytvořte grafické znázornění rozložení světové populace jako 100
lidí – např. pomocí kruhového nebo sloupcového grafu.
sbírejte informace
- Srovnejte demografický vývoj dvou různých států (např. Japonska
a Nigérie) a vysvětlete, proč se jejich populace vyvíjí odlišně.
- Navrhněte opatření, která mohou pomoci udržitelnému
populačnímu růstu v přelidněných oblastech – např. zlepšení
zdravotní péče, vzdělání, ekonomiky.

otázky z pracovního listu
- Kdy světová populace dosáhla 1 miliardy, 5 miliard a kdy překročila 8 miliard?
- Které země mají nejvyšší a nejnižší hustotu zalidnění? Proč tomu tak je?
- Jaké faktory ovlivňují růst populace v různých zemích (např. zdravotní péče, vzdělání, ekonomika)? Jaké jsou důsledky rychlého růstu populace pro životní prostředí a ekonomiku?
- Jak se liší věková struktura populace v různých částech světa?
- Které oblasti mají nejmladší a nejstarší populaci?
populační kalkulačka: https://scac.cz/populacni-kalkulacka/

Otázky pro reflexi:
Jak se liší život dítěte v České republice od života dítěte třeba v Africe nebo Asii?
Jak se lidé na různých místech světa liší – třeba v tom, co jedí nebo jak bydlí?
Co myslíš, že je potřeba, aby lidé na světě mohli dobře žít, i když je nás hodně?
Na kterých místech na Zemi lidé téměř nežijí?
Jak můžeme my v Česku pomáhat planetě, i když žijeme daleko od ostatních lidí?
Co by se stalo, kdyby na světě žila jen jedna kultura a všichni byli úplně stejní?