Kde žijí lidé - migrace a důvody k migraci
Výukový materiál na téma "Kde žijí lidé - migrace a důvody k migraci" se zaměřuje na pochopení pohybů obyvatelstva a faktorů, které ovlivňují migraci. Součástí jsou základní informace, úkoly, pracovní listy a otázky k zamyšlení

důvody migrace
- Pracovní listy poskytují přehled o migraci, a vysvětluje hlavní příčiny migrace (např. ekonomické, politické, ekologické faktory).
- Učitelé mohou využít pracovní listy k interaktivnímu učení. Tyto listy zahrnují úkoly, jako je analýza konkrétních příkladů migrace nebo mapování migračních toků
- Tento materiál umožňuje studentům nejen porozumět základním faktům o migraci, ale i aktivně se zapojit do diskuse a aplikovat své znalosti na konkrétní příklady a situace.
Ve výuce
- Úkoly jsou navrženy tak, aby žáci prozkoumali konkrétní případy migrace (např. migrace během válek, ekonomická migrace) a diskutovali o jejich důsledcích.
- Součástí materiálu jsou otázky, které podněcují žáky k reflexi, např. "Jaké faktory by vás mohly přimět k migraci?" nebo "Jak migrace ovlivňuje zemi, do které lidé přicházejí?"

Co s aktivitou
- Děti si vybraly optimální geografickou polohu pro zbudování svého sídla na mapě světa a poté projektovaly vlastní sídlo podle preferencí, které vzájemně porovnávaly - z této aktivity nám vznikly typy, znaky a funkce sídel, rozmístění obyvatelstva na planetě a důvody k migraci.
- Hrajeme hru Osadníci z Katanu pro lepší evokaci problému.
Videa
lze shlédnout také video o klimatických uprchlících na ČT edu, video o vnitřní migraci v ČR
- https://edu.ceskatelevize.cz/video/12176-klimaticti-uprchlici
- https://edu.ceskatelevize.cz/video/181-vnitrni-migrace-v-ceske-republice
provázanost předmětů
Pokud se bavíme o migraci, můžeme do problematiky zařadit také migraci rostlin - rozšiřování nepůvodních druhů. K úvodu do tématu nám může pomoci následující video: https://edu.ceskatelevize.cz/video/10718-nepuvodni-druhy-rostlin-v-nasi-krajine Za zmínku jistě bude stát také migrace zvířat, nejen v návaznosti na rozpínání lidské populaceÚKOL: Analýza médií: Jak se mluví o migraci?
Cíl: Kriticky zhodnotit zpravodajství o migraci.
Postup: Žáci si najdou různé články o migraci v médiích. Porovnají, jak je migrace zobrazena (pozitivně, negativně, neutrálně). Diskutují o tom, jak média ovlivňují veřejné mínění o migrantech.
ÚKOL: „Co si vezmeš s sebou?“ – Hra na balení kufru
Cíl: Pochopit, jak obtížné je rozhodnout, co si vzít při nucené migraci. Postup: Žáci dostanou seznam věcí (oblečení, pas, jídlo, telefon, knihy, peníze, hračky, léky, atd.). Mají 5 minut na sbalení maximálně 10 položek do kufru. Pak si obhajují svůj výběr a diskutují, co by jim nejvíce pomohlo.

Se žáky můžete vytvořit mapu, na které označí klíčové migrační trasy a ohniska v historii
Jaké události a epochy v historii lidstva byly spojeny s přesunem obrovského množství osob? Diskutujte o putování lovců mamutů, stěhování národů, objevování Nového světa a dalších historických migračních událostech.
Vyrábíme kvalitní zeměpisné pomůcky a mapy

Jsme rodinná firma z Jeseníků. Vznikli jsme v roce 2018. Vyrábíme zeměpisné pomůcky a map pro učitele. Nabízíme kurzy pro učitele.
Nápad vyrábět mapy vznikl na základě poptávky učitelů v době, kdy geograf Ondra studoval Montessori pedagogiku na kurzu Montessori ČR a zároveň studoval pedagogické minimum na Palackého univerzitě v Olomouci. Učitelé se ozývali s požadavky, jakou mapu do výuky potřebují. První mapou, kterou Ondra vyráběl "na přání" byla Montessori mapa světa. Mapa nebyla na českém trhu k sehnání v odolném formátu, který je možné položit ve třídě na podlahu. Následovala mapa Česka a poté 3D pomůcky a kontinenty. Ondra učí v Montessori škole, takže mapy vyrábí na základě potřeb dětí.
Děkujeme paní Mgr. Miroslavě Paličkové ze Základní školy Křišťál z Jaroměře, že nám poslala inspiraci na pojetí výuky lidských sídel.