Poznáváme činné sopky
„Vydejme se společně po stopách ohnivých obrů – sopky najdeme po celém světě! Dnes budeme zjišťovat, kde se ukrývají, proč právě tam vznikají a co nám prozrazují o Zemi, na které žijeme.“
Děti sedí v kruhu okolo velké mapy světa na které jsou náhodně rozmístěné sopky. Úvodní motivaci k poznávání činných sopek vede učitel: "co myslíte, jsou sopky na mapě rozmístěny správně?".

pracovní list
- Podle zadání v pracovním listu děti rozmístí modely sopek na mapu světa. Mladším dětem může pomoci kontrolní list. Starší děti pracují pomocí atlasu.
- Společně s dětmi se pomocí kontrolního listu ujistíme, zda sopky umístily správně.
Pomůcky
- Pracovní list činné sopky, kontrolní list
- tablet nebo mobilní telefon + stažená aplikace
- Velká mapa světa, nebo Montessori mapa světa. Případně jakákoli velká mapa světa.
- Sada činné sopky, případně levnější varianta vymodelovaná z plastelíny.
- Pro starší děti: Chcete-li prozkoumat sopky na jednotlivých kontinentech, pak se hodí mapy jednotlivých kontinentů.
Aktivity v pracovním listu
- Quiver (dříve QuiverVision) - Aplikace, kde si vytisknete speciální omalovánky, vybarvíte je, a pak pomocí aplikace "oživíte" ve 3D.
- Odkazy na vzdělávací videa k sopkám z edice čt edu.
- Vytvoř sopku- výtvarná činnost. Tvořivé propojení přírodního tématu s výtvarnou výchovou.
- Sopečný deník - můžete vytvořit jednoduchý badatelský projekt.
Vyberte si jednu slavnou sopku a vytvořte "deník" – kdy vybuchla, kde se nachází, jak ovlivnila své okolí apod.
- jednoduchý pokus, na kterém budeme demonstrovat erupci pomocí chemické reakce.

Práce s pracovními listy
- K této aktivitě se výborně hodí Velká mapa světa.
- V pracovních listech najdete také osmisměrku s klíčovými slovy na téma sopky.
- zajímavosti o sopkách a poruchách zemského povrchu - věty si můžete vystřihnout a rozstřihnout napůl. Žáci k sobě hledají správné dvojice.
Vyhledávejte
- Vyhledejte si zajímavosti i základní informace o sopkách, které vás zajímají.
- Prohlédněte si sopky pomocí Google Earth. Zkuste je popsat, najít rozdíly i společné znaky.

Sopky a poruchy zemského povrchu mají společný původ – pohyby litosférických desek.
Tam, kde se desky srážejí, rozestupují nebo posouvají, vznikají zlomy a trhliny v zemské kůře.
Těmito prasklinami může vystupovat magma, které vytvoří sopku.
Zemětřesení a sopečné erupce často probíhají na stejných místech.
Oba jevy ukazují, že zemský povrch není pevný, ale neustále se mění.

Otázky pro reflexi:
- Co se děje při výbuchu sopky?
- Jaký je rozdíl mezi výlevnou a explozivní erupcí?
- Které známé sopky jsi poznal/a? Kde se nacházejí?
- Jaké dopady může mít sopečná činnost na lidi a krajinu?
- Znáte nějaké prospěšné důsledky činnosti sopek, jaké to jsou?
- Jaká byla role tvé skupiny v projektu o sopkách?
- Jak jste si ve skupině rozdělili práci?
- Jak se vám podařilo vyřešit případný spor nebo neshodu?
- Které části sopky si pamatuješ a jakou mají funkci?
Materiály ke stažení
Pracovní list činné sopky: Stáhnout PDF
Kontrolní list činné sopky: Stáhnout PDF